Een Chatbot voor Fast Consumer goods, een goed idee?
Fast Consumer Goods, de naam zegt het al, veel verkochte consumentengoederen. Hierbij valt te denken aan voeding, cosmetica, schoonmaakmiddelen, etc. die worden verkocht bij bijvoorbeeld een supermarkt of drogisterij. Deze producten worden dagelijks veel gebruikt, waardoor er erg veel vraag naar is. Dit biedt mooie kansen voor deze branche. Steeds vaker zie je dat deze winkels, net als vele andere winkels, steeds vaker de onlinemogelijkheid bieden om producten online te bestellen. Denk bijvoorbeeld aan het thuisbezorgen van je dagelijkse boodschappen, wat je steeds vaker tegenkomt. Niet alleen het bestellen van bepaalde producten kan via de site, ook vind je er erg veel specifieke informatie over de producten. Echter kan het soms zijn dat de klant er niet altijd zelf uitkomt. Dit is dan ook het punt waarbij wij online kunnen helpen tijdens deze zoektocht. Hoe dan hoor ik je vragen? Nou heel makkelijk! Via een geautomatiseerde gesprekspartner, ook wel een chatbot genoemd!
Wat is een chatbot?
Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner die als widget op de website geplaatst kan worden. Dit biedt de consument de mogelijkheid om binnen enkele seconden antwoord te krijgen op hun gestelde vraag. Wanneer klanten zich namelijk bevinden op de website, kunnen ze tegen verschillende dingen aanlopen. Welke producten worden er allemaal aangeboden en waar zijn deze te verkrijgen? Allemaal vragen waarbij de chatbot de klant kan helpen. De klant krijgt in dit geval een icoon te zien waar de vraag getypt kan worden. Aan de hand van deze vraag gaat de chatbot opzoek naar overeenkomende woorden vanuit de kennisbank die is opgesteld door chatspecialisten. Op deze manier zal de klant sneller worden geholpen, wat zal leiden tot een hogere klanttevredenheid
Waarom een chatbot?
Een chatbot is een makkelijke en een laagdrempelige manier van contact, zonder dat deze chat beheert moet worden. Het kan binnen deze branche mooie kansen bieden, omdat zij namelijk middels een chatbot sneller kunnen voldoen aan de vraag van de consument. Daarnaast levert de chatbot ook gemak op voor de consument. Zij kunnen namelijk op een makkelijke manier een vraag stellen, waar zij ook buiten kantooruren antwoord op krijgen. Een chatbot zal namelijk, in tegenstelling tot de reguliere klantenservice, altijd beschikbaar zijn voor hulp en vragen. Het zal ervoor zorgen dat klanttevredenheid toeneemt. Doordat zij op de juiste manier worden opgesteld, zijn zij in staat menselijk taalgebruik en de context ervan te begrijpen. Al met al biedt een chatbox voordelen voor zowel de klant als de verkoper.